As ideas liberais non
se consolidan ata o século XIX. pero o seu nacemento cómpre buscalo douscentos anos
atrás. Ó longo dos séculos XVII e XVIII foron aparecendo unha serie de obras
capitais do novo pensamento, da man de figuras como Locke, Montesquieu ou Rousseau.
Analizar as súas formulacións no contexto histórico en que naceron, debe ser a nosa
primeira preocupación.
O século XVII
Dous son os precedentes
intelectuais máis notables do liberalismo nesta centuria: as ideas políticas emanadas
da Reforma e o iusnaturalismo, e unha revolución política: a inglesa.
A Reforma
protestante, nas súas diferentes manifestacións, encarnou un individualismo
relixioso baseado na libre interpretación da Biblia e na vivencia interior e persoal
dos sentimentos relixiosos. Os grupos calvinistas, despois de seren perseguidos
en Francia e Inglaterra, van defender a tolerancia relixiosa e crear
comunidades en Norteamérica con rudimentos democráticos
O lusnaturalismo é
unha corrente moi antiga que se consolida no século XVII. Baséase na supremacía
da Lei Natural, primeiramente divina e dende B. Spinoza fundamentada na razón,
sobre as leis positivas feitas polos homes, é dicir, por riba das disposicións dun
monarca están esas leis naturais que limitan o seu poder. Seguindo este razoamento
tódolos homes son titulares duns dereitos naturais (paz, vida, seguridade... ) dos
que ningunha autoridade terrea os pode privar. Ademais, a Lei Natural e os dereitos
que dela emanan son universais e iguais para tódolos individuos en todas
partes. O iusnaturalismo creará un novo concepto de soberanía emanada da sociedade
sen intervención divina. Partindo da idea dun estado de natureza, xeralmente
ahistórico, é dicir, sen existencia real, no que tódolos individuos son libres
e iguais uns con respecto ós outros, créase un estado civil e político mediante
un pacto ou convenio entre os homes, que delegan a súa soberanía —da que son
titulares naturais— nun goberno capaz de superar os problemas de con vivencia do
estado de natureza (T. Hobbes).
No século XVII, ademais
destas ideas precursoras, ten lugar en Inglaterra unha revolución política, que
contrapón ó Parlamento coa monarquía absoluta, condicionando o pensamento
político do momento.
O vello Parlamento
inglés estaba organizado en dúas cámaras, a alta dos lores e a baixa dos comúns.
A dinastía escocesa dos Estuardo introduce o absolutismo nas illas e, con isto,
a concentraciõn do poder no rei e a marxinación dos órganos de control ou limite
do mesmo. Contra esta situación, o Parlamento aprobou, en 1628, a Petición de
Dereitos.
O enfrontamento
entre monarca e Parlamento derivou nunha guerra civil entre os anos 1642-48,
saldada coa victoria parlamentaria, a
decapitación de Carlos I e a proclamación da República (Commonwealth)
gobernada por un parlamento unicameral. Logo dun período persoal, encarnada en
Oliver Cromwell, en 1660 volverá a restaurarse a monarquía dos Estuardo.
Deste primeiro conflicto o Parlamento sae fortalecido como garante das liberdades inglesas. Cando Carlos II e Xacobo II pretenden recuperar o vello poder absoluto e mesmo reinstaurar o catolicismo, a súa reacción será un novo enfrontamento que remata coa instauración dunha nova dinastía e que se ve culminado nunha serie de disposicións que axudan a conformar a Constitución inglesa non escrita.
John Locke
O principal teórico do liberalismo deste século foi John Locke. As súas ideas poden resumirse en tres grandes apartados:
1- A propiedade é un dereito natural dos homes que garante a liberdade
2- defensa, de acordo cos principios do iusnaturalismo, do poder como resultado dun pacto social.
3- A separación de poderes como freo ás tendencias absolutistas.
A teoría da propiedade é básica no pensamento de Locke, pois afirma que sen propiedade non hai liberdade. A propiedade é un dereito natural dos homes, dentro do estado de natureza. Chegado un momento da historia humana resulta evidente que hai claras diferencias entre posuidores. ¿Como explicar o dereito natural de todos á propiedade coa apropiación ilimitada duns poucos que impide a outros o acceso a estes bens' Locke responde que a apropiación é tamén un dereito natural derivado do traballo, que lexitima o dereito desigual á propiedade. Mesmo entende que a acumulación de propiedade mediante o diñeiro é tamén lexítima, xustificando así as bases económicas do incipiente sistema capitalista.
O
estado
de
natureza
de
Locke
é
un
estado
social
regulado
pola
Lei
Natural
no
que
predomina
a
convivencia
pacífica,
en
contraposición
á
idea
de
Hobbes,
pero
no
que
reina
a
incerteza
e
a
inseguridade
sobre
a
defensa
dos
dereitos
naturais,
ameazados
polos
demais
homes.
Por
iso,
para
salvagardar
eses
dereitos,
e
sobre
todo
para
conservar
a
propiedade,
por
consenso
e
mediante
pacto,
os
homes
pasan
do
estado
de
natureza
á
sociedade
civil.
Moitos
autores
consideran
ambigua
a
composición
desta
sociedade
civil
lockiana.
Por
un
lado,
pode
entenderse
constituída
polos
propietarios,
únicos
con
dereitos
civís completos,
xa
que
só
eles
teñen
dereitos
políticos,
por
teren
interees
que
defender
e a
capacidade
para
discernir
e
participar
no
goberno.
Polo
outro,
en
tanto
que
garante
da
vida
e
da
liberdade,
tódolos
homes,
agás
os
escravos,
son
membros
natos
desa
sociedade,
aínda
que
con
competencias
diferentes,
como
acabamos
de
dicir.
Unha
vez
instituída
a
sociedade
civil,
os
homes
fan
un
segundo
pacto
que
dá
vida
á
autoridade
política
o
termo
goberno
en
Locke
é,
moitas
veces,
sinónimo
de
sociedade
civil;
lémbrese
o
título
da
súa
obra
máis
representativa.
A
principal
función
desta
é
ser
xuíz
imparcial
entre
os
dereitos
e
intereses
contra
dos
cidadáns.
Así,
pois,
anticipando
os
principios
liberais,
a
autoridade
debe
administrar
e
lexislar
máis
que
gobernar.
Locke
afirma
que
non
tódolos
tipos
de autoridade garanten
ben
a propieda de, a liberdade
e a
felicidade. A mellor
é aquela
que
ten
os seus poderes separados.
Existen
tres
poderes:
lexislativo,
executivo
e federativo.
O
primeiro debe radicar
nunha
Asemblea
elixida
polos
propietarios
e con renovacións
frecuentes; o segundo,
que
inclúe
o poder
xudicial,
debe
ser
propio
do monarca e dos
seus
ministros;
o terceiro,
que
entende
das relacións intemacionais,
tamén
debe
ser competencia do monarca. Establecida
esta
separación,
o poder supremo é o lexislativo.
Xa
que
logo,
o Parlamento está
lexitimado
para
destituír
ó monarca,
quen
xa non pode recorrer á orixe divina do seu
poder,
pois
este
procede
dun
pacto
entre
os
cidadáns.
Finalmente,
cómpre
ter
en conta que Locke defende
o dereito
á resistencia
ó poder
cando
este
prexudique
os
dereitos
naturais.
Pero
este
dereito
nunca
debe
ser
utilizado para facer unha
revolución
que
trastorne
o consenso
do pacto social,
senón
para restauralo.
O Século XVIII
A época das Luces foi tempo de adaptacións políticas e de revolucións en América e Francia, e tamén de ascenso económico da burguesía.
A Ilustración supón o imperio da razón, que preside e xustifica todo; a idea de progreso e optimismo universal da man dos avances técnicocientíficos; a defensa do espírito crítico. Foi un tempo de socialización das ideas, políticas ou non, a través de enciclopedias, de gacetas periódicas, de cafés, de salóns, de sociedades científicas, de Academias, de sociedades secretas incluída a masonería.
A época das Luces foi tempo de adaptacións políticas e de revolucións en América e Francia, e tamén de ascenso económico da burguesía.
A Ilustración supón o imperio da razón, que preside e xustifica todo; a idea de progreso e optimismo universal da man dos avances técnicocientíficos; a defensa do espírito crítico. Foi un tempo de socialización das ideas, políticas ou non, a través de enciclopedias, de gacetas periódicas, de cafés, de salóns, de sociedades científicas, de Academias, de sociedades secretas incluída a masonería.
Son tempos de adaptacións
frustradas.
Incluso
o absolutismo
intentou
mudar cara ó despotismo
ilustrado
paternalista,
fomentador da riqueza nacio nal, máis permisivo coas
ideas, mesmo defendido por ilustrados da talla
de
Voltaire na corte de Federico II de Prusia, pero incapaz de satisfacer as aspiracións burguesas e populares que ían noutra dirección: as revolucións políticas.
Montesquieu:
o
equilibrio
de
poderes
O
pensamento
do
barón
de
Montesquieu
xira
arredor
de
tres
eixos:
a)
o
determinismo
etno-xeográfico
que
condiciona
as
leis,
b)
o
goberno
moderado
como
ideal,
e
e)
a
división
de
poderes
como
garante
da
liberdade.
A
diferencia
dos
iusnaturalistas,
Montesquieu
nega
a
universalidade
das
leis
e
dos
dereitos.
Cada
país
debe
ter
unhas
leis
e
un
goberno
adaptados
ás
súas
condicionantes
xeográficas
e
culturais.
Aparece
así
como
un
claro
precursor
das
ideas
de
singularidade
e
diferenciación
nacionais.
Para
Montesquieu
as
formas
de
goberno
históricas
poden
concretarse
en
dous
modelos:
as despóticas
e
as
moderadas.
As
primeiras
son
aquelas
rexidas
polo
medo
e
as
únicas
que
el
rexeita,
agás
para
os
países
moi
extensos
como
o
imperio
ruso.
A
monarquía
absoluta
sería
un
exemplo
desta
forma
de
goberno.
As
segundas,
as
mellores,
poden
ser
republicanas,
rexidas
pola
virtude
(amor
pola
sinxeleza
e
pola
igualdade)
ou
monárquicas,
rexidas
polo
honor
e
limita-
das
polo
protagonismo
dado
ós
corpos
intermedios:
a
nobreza
e
o
clero.O
goberno
moderado
vén
definido
pola
existencia
de
poderes
divididos:
executivo,
lexislativo
e
xudicial.
Montesquieu,
despois
dunha
longa
estadía
nas
illas,
toma
como
modelo
o
goberno
e
a
constitución
ingleses.
Así,
o
poder
lexislativo
debería
estar
constituído
por
dúas
cámara
:
unha
baixa,
represen-
tante
da
burguesía
e
pequena
nobreza
provincial
e
elixida
por
ambas,
con
com-
petencias
exclusivas
no
tocante
ós
impostas;
e
unha
alta,
reservada
á
nobreza
de
rango
que
herda
os
seus
escanos,
con
capacidade
de
veto
sobre
as
leis
para
equilibrar
os
excesos
que
poida
cometer
a
baixa.
O
equilibrio
de
poderes
tamén
se
reflecte
no
executivo,
en
mans
do
monarca
e
dos
seus
ministros.
O
monarca
pode
vetar
as
leis,
pero
o
Parlamento
controla
a
súa
política
e
outorga
ou
non
a
súa
confianza
ós
ministros
e,
sobre
todo,
aproba
os
impostas.
Finalmente,
o
poder
xudicial,
en
mans
dos
tribunais,
tamén
se
somete
ó
control
popular
a
través
do
xurado
Este
control
recíproco
entre
os
poderes
é
o
principal
garante
da
liberdade.
Liberdade
que
esixe,
así
mesmo,
unha
certa
división
social
do
poder,
tal
e
como
se
indicou,
coa
participación
do
monarca,
da
nobreza
e
da
médiocrité
(clases
medias).
J.
J.
Rousseau:
a
utopía
dos
pequenos
propietarios.
O
xenebrino
Rousseau
resulta
un
pensador
difícil
de
catalogar.
Poderiamos
articular
o
seupensamento
en
torno
ás
seguintes
ideas:
a)
o
estado
de
natureza
é
perfecto
e
nel
reina
a
bondade
humana,
b)
a
soberanía
radica
no
pobo
e
non
pode
delegarse
nin
dividirse,
e
e)
a
sociedade
necesita
leis
para
sobrevivir,
pero
estas
teñen
que
ser
a
expresión
da
vontade
xeral.
Rousseau cre nun
estado
de
natureza
inicial no
que
o
home
era
bo
porque
era
libre
e
igual,
mesmo
existindo
a
propiedade.
Pero
a
medida
que
o
desexo
de
propiedade
desmedida
naceu
no
home-para
el
coa
aparición
da
agricultura-
quebrouse
a
igualdade
e,
con
esta,
a
liberdade.
Viñeron
logo
o
progreso
científico
e
o
desenvolvemento
económico,
é
dicir,
a
civilización.
Esta
non
é
mala
en
si
mesma,
pero
tende
a
xerar
a
decadencia moral
e
as
desigualdades;
para
corrixir
esa
tendencia,
Rousseau
confía
na
Educación,
que
xira
en
torno
ó
patriotismo,
ós
símbolos,
ás
festas
cívicas
e
á
relixión
civil.
No
tocante
ó
poder,
Rousseau
segue
a
tradición
contractualista.
Sostén
que,
perdida
a
bondade
do
estado
de
natureza,
os
homes
teñen
que
establecer
un
contrato
social,
polo
que
cada
un
se
une
a
todos
e
se
transforma
nun
cidadán.
Non
hai
pacto
para
delegar
o
poder
nun
goberno,
senón
para
crear
un
único
corpo
social
que
protexa
ó
individuo
dos
intereses
particulares
nacidos
coa
civilización.
Así,
cada
cidadán
segue
sendo
libre
e
soberano;
non
delegou
nada.
Nos
estados
pequenos
participa
persoalmente
na
elaboración
das
leis
a
través
da
democracia
directa.
Nos
estados
grandes
faise
precisa
a
representación,
pero
con
mandato
imperativo
que
abrigue
ó
representante
a
votar
o
que
os
seus
electores
lle
pediron.
A
soberanía,
así
concibida,
tampouco
pode
dividirse.
O
lexislativo
é
o
pobo
mesmo;
o
goberno
é
un
simple
intermediario
subordinado
entre
o
pobo
soberano
que
fai
as
leis
e
o
pobo
súbdito
que
as
obedece,
pero
trátase
dun
só
pobo.
As
leis
son
a
alma
do
estado,
garantes
da
liberdade
e
da
igualdade,
en
tanto
que
expresión
da
vontade
xeral.
Este
concepto
é
central
no
pensamento
de
Rousseau.
Nace,
racionalmente,
da
renuncia
ós
intereses
particulares
de
cada
un
como
individuo
en
favor
dos
intereses
sociais
do
ben
común
de
cadaquén
como
cidadán.
No hay comentarios:
Publicar un comentario